רוב המאמרים שלנו עוסקים בצורך שלכם לקדם את המותג או המוצרים שלכם אונליין בכלי שיווק דיגיטלי שכוללים אתרי אינטרנט, מדיה חברתית, קמפיינים בגוגל ועוד. עם זאת, יש מקרים שבהם אתם רוצים ואפילו צריכים לחשוב על מיתוג מוצרים פיזיים, כאסטרטגית קידום באופליין.
בעולמות השיווק B2B פעמים רבות ספקים או לקוחות נותנים אלו לאלה מתנות ממותגות משתי סיבות עיקריות:
- הרצון לחזק את יחסי הגומלין בין הצדדים באמצעות מתנה.
- הרצון שהלקוחות והספקים יראו וישתמשו במוצרים ממותגים, שיזכירו להם מדי יום, אפילו ברמה התת ההכרתית, את הקשר לגורם שנתן להם את המוצר.
איך יודעים איזה מוצר למתג?
באופן אידיאלי, אתם צריכים לבחור מוצר שמצד אחד שומר על קשר ישיר למוצר אותו אתם מקדמים, ומצד שני מוצר שיהיה שמיש, כדי להבטיח שמקבלי המוצר אכן ישתמשו במוצרים ויזכרו אתכם.
מוצרים ממותגים מתחום ה- B2B יכולים להיות כלי כתיבה וציוד משרדי ממותג, כולל עטים, מחברות, דפדפות או חפצי נוי לשולחן. הרעיון הוא שמקבלי המוצר ישתמשו במוצרים שלכם על בסיס קבוע דבר שיגדיל את החשיפה למותג.
במידה והחלטתם לתת דווקא מוצרים מתכלים, שלא יהיו בשימוש זמן רב, כדאי לחשוב על מוצרים שמייצגים את החברה או את מדינת המוצא במקרה של משלוחים לעמיתים בחו”ל. לדוגמא, חברות ישראליות שונות שולחות סלסלות פירות לעמיתיהם באירופה או במזרח הרחוק, בשבילם חלק מפירות ארצנו נחשבים אקזוטיים, דבר שמעלה בעיניהם את ערך המתנה.
חברות B2C לרוב בוחרות במתנות בעלות נמוכה יחסית המיועדות לשימוש חוזר במוצרים ממותגים. לדוגמא, חברות משקאות קלים ומשקאות אלכוהוליים פעמים רבות נותנות כוסות או צידניות במתנה, מוצרים המקושרים עם שתייה. במקרים אחרים, רשתות המזון נתנו ללקוחות סלים ממוחזרים לנשיאת המצרכים לאחר הקנייה. מוסכים לעיתים נותנים מגיני שמש לרכב או מוצר לאוטו כמו מעמד לכוס קפה.
למרות שאלו דוגמאות פופלאריות, אפשר למצוא גם פתרונות יצירתיים יותר. חברות פרימיום שונות יוצאות מאזור הנוחות שלהן. מותגים כמו ארדבג (ויסקי) או פרארי (מכוניות) יכולים להימצא על בגדים, המתרחקים מהמוצרים המוכרים שלהם (ויסקי ומכוניות בהתאמה). כשחברות פרימיום עושות זאת, הן מתכתבות עם ערכי המותגים שלהם, זיקה לסטייל מסוים, יוקרתי, או אזור גיאוגרפי מסוים המזוהה עם המוצרים, במקרה של ארדבג, סקוטלנד. תוכלו למצוא לבצע מיתוג מוצרים אופליין בקישור המצורף.
שיווק גרילה – מוצרים ממותגים שונה
רוב המוצרים שהזכרנו עד כה היו מוצרים לשימוש אישי: בגדים, כלי כתיבה, סלים, כוסות וכדו’. עם זאת, יש חברות שמיתגו אביזרים או מקומות כאמצעי פרסום. נזכיר שתי דוגמאות מפורסמות:
- קיט קט (Kit-Kat)
החברה מיתגה ספסלים כך שיראו כחטיף המפורסם.
- מקדונלדס (McDonald’s)
ענקית ההמבורגרים מיתגה מעברי חצייה עם הסמל של החברה המפורסמת, כך שממבט למעלה, זה נראה כמארז צ’יפס.
בשתי הדוגמאות הללו החברות השתמשו בדברים שנמצאים בסביבה הטבעית והיומיומית של כולנו כמו ספספלים ומעברי חצייה. החברות מצאו דרך להתכתב עם מוצרים יומיומים הנמצאים במרחב הציבורי כדי להגדיל את החשיפה למותג שלהן.
שיווק אופליין יכול להיות אמצעי קידום מועיל מאוד, אם רק תקדישו מחשבה לדרך הטובה ביותר להגיע לקהל הלקוחות שלכם, התוצאות יכולות להיות נהדרות.